Skola och utbildning

Skolan är vår framtidsfabrik!

Det skolan kan göra är svårt att överskatta. En bra skola för alla barn är vårt bästa sätt att säkra en god framtid för oss alla. Alla barn har rätt att gå i en bra skola. Liberalerna har alltid satt skolan främst. Vi måste fokusera på våra barn och unga. Vi vill se en skola där varenda unge får chansen att utvecklas till sin fulla potential!

Vi vill:

• Att staten tar ansvaret för skolan för en likvärdighet i hela landet – och hela Västerbotten
  • Ha fler behöriga lärare som undervisar våra barn
  • Att vi ger mer stöd till barn som behöver det, både i egna grupper och i sin vanliga klass, ingen skall lämnas
  • Att det finns utmaningar även för högpresterande barn, ingen skall hämmas
  • Att skolan är trygg plats för alla, barn och vuxna. Ordning, reda och studiero skall vara självklart
  • Att skolan samverkar med andra för barnens bästa – socialsekreterare kan behövas på plats
  • Att det finns kompetenta elevhälsoteam i alla skolor
  • Att elever med problematisk skolfrånvaro (s.k. hemmasittare) skall minska genom mer stöd och rätt åtgärder
  • Att vi ser till att ungdomar med NPF-diagnos (eller andra särskilda behov) kan få anpassad gymnasieskola – alla skall kunna få en bra utbildning
  • Att vi skapar ett länsgemensamt gymnasium i Västerbotten så ungdomar från alla kommuner i länet kan få välja just sin drömutbildning
  • Att skolvalet blir obligatoriskt med ett gemensamt antagningssystem för både offentligt drivna skolor och friskolor